Podpor nás

Prečo by sme mali nadanému dieťaťu venovať "špeciálnu" pozornosť?

Autor: Mgr. Tamara Krčík Babjáková, špeciálna pedagogička

Veľa rodičov, priateľov alebo učiteľov by si mohli klásť zásadnú otázku - ale PREČO?

Prečo to mám riešiť?

Prečo sa mám k nemu správať citlivejšie?

Prečo ho mám viac stimulovať?

Prečo by dieťa malo vedieť, že je nadané?

Odpoveď "lebo medveď na štyri je maco" by nám neprešla, obzvlášť u nadaných.

Predstavte si, že máte vysoko vyvinuté myslenie. Nehovoríme o veľkom extréme, ale v istých momentoch jednoducho cítite rozdiel medzi sebou a svojím okolím. Áno, toto sa bežne stáva každému jednému človeku. Myslieť si, že sme v istých situáciách výnimoční alebo iní je dobré a normálne. Avšak, nadaným žiakom sa to stáva omnoho častejšie a intenzívnejšie. Nebaví ich humor rovesníkov. Majú iné záujmy. Majú vnútorné nutkanie pracovať na veciach s vyšším dobrom. Nevedia vypnúť hlavu. Mnoho krát vidia riešenia úplne bežných problémov skôr, než ich okolie. Možno to miestami znie ako sci-fi, preto si to prirovnáme ku futbalistovi.

Predstavme si, že skvelý futbalista je v družstve so slabšími futbalistami, rovesníkmi. Často krát sa môže stať, že ho nemajú radi, prípadne na neho žiarlia, lebo je vo futbale najlepší, strieľa najviac gólov. Rovnako sa tento futbalista časom môže dostať do úzkostí lebo dlhodobo má silnú vnútornú motiváciu na sebe pracovať ale nemá takú možnosť, nevie sa posúvať vpred. Veľmi jednoducho sa môže stať jedna vec - po istých mesiacoch začne hrať sa úrovni svojich spoluhráčov. Nechce vynikať aby mal priateľov - chce zapadnúť. Keď nebude na hodinách futbalu viac stimulovaný, zabudne sa to čo vedel a začne hrať priemerne. Môže sa stať aj to, že sa pretvaruje (môže to byť vedomé ale aj nevedemé). Rovnako, ak zo seba nevydá na hodine futbalu to čo vie, tak v jeho vnútri nebude uspokojený a môže sa to prejavovať podráždeným správaním mimo futbalu. Alebo, keď mu tréner nedá cvičenia hodné jeho kvalít, tak bude na hodinách vyrušovať a vystrájať.

☝ Toto sú úplné bežné situácie, s ktorými sa stretáva nadaný žiak v školskom prostredí a zároveň dôvody, prečo by sme nadanému žiakovi mali venovať zvýšenú pozornosť.

Zvýšená stimulácia

Zvýšená stimulácia sa dá chápať v rôznych kontextoch - napríklad:

Zvýšená stimulácia v školskom prostredí - tá sa dá chápať ako väčšie množstvo úloh, inakšie typy úloh v čase vyučovania, rôzne formy výuky, bádateľské aktivity, možnosť slobody a voľby pre takáto dieťa a všetko, čo vie ponúknuť IVP (individuálny vzdelávací program).

Zvýšená stimulácia v mimoškolskom prostredí - napríklad poobedňajšie krúžky, prázdninové aktivity (detská univerzita, tábory), stretávanie sa s podobnými rovesníkmi, online aktivity, kurzy.

A teda - prečo?

  • Mentálny vek u nadaných detí je vyšší ako fyzický. To znamená, že napríklad žiak 5.ročníka vie zvládnuť učivo 7.ročníka. Samozrejme to závisí aj od výšky IQ, spokojnosti a prostredia v ktorom žiak vyrastá, od oblastí jeho záujmu. So zvyšujúcim sa IQ by sa mala zvyšovať aj jeho stimulácia.
  • Priemerné nadané dieťa sa na 1.stupni nepotrebuje učiť. Skrz toho sa nenaučí učiť a so sebou pracovať - ak nebude pracovať s väčším množstvom a náročnejšími informáciami, môže nastať problém na 2.stupni ZŠ/SŠ.
    • Jedno z možných riešení na tento problém môže byť rozširujúci pracovný zošit Koumák od českého vydavateľstva Didaktis. V tejto učebnici sú úlohy omnoho náročnejšie, žiak sa musí opakovane vracať k zadaniu, pracovať s textom. Nevýhodou môže byť český jazyk (avšak je tam spracovaná aj prírodoveda, matematika). Zošiť je rozpracovaný pre rôzne ročníky ZŠ a žiak ho môže používať napríklad ako doplňujúci materiál počas vyučovania.

Niektorí nadaní žiaci potrebujú zvýšenú stimuláciu ako soľ, niektorí veľmi málo alebo vôbec - je to veľmi individuálne. Je mnoho nadaných žiakov, ktorí v triede nechcú vynikať. Svoje úlohy a zadania si plnia tak precízne a poslušne, že im to zaberie dostatok času a nepotrebujú v rámci hodiny vyššiu stimuláciu (tá sa samozrejme ale hodí v takom prípade rôznejšími typmi úloh, bežné úlohy vieme nahradiť kreatívnejšími). Rovnako poznáme nadaných žiakov, ktorí majú pomalšie tempo ako ich rovesníci. Taktiež existujú žiaci s dvojitou výnimočnosťou (to znamená intelektové nadanie a porucha, napríklad ADHD, vývinové poruchy učenia, Aspergerov syndróm a pod.). Veríme tomu, že učiteľ si už vie na hodine vyhodnotiť sám, či žiak potrebuje zvýšenú stimuláciu a v akej miere. V prípade, že je nadaný žiak do jednej oblasti/predmetu veľmi zahĺbený a zaujatý, je možné, že ovláda predmet na úrovni svojho učiteľa (ak nie lepšie) - v takom prípade je samozrejme zvýšená stimulácia alebo voľnosť v aktivite je potrebná. Ako vidíme, je to veľmi individuálne. To, ako vieme žiaka stimulovať v školskom prostredí si v niektorom blogu taktiež priblížime.

Mozog ?

Dôkazom, že nadané dieťa je v niektorých prípadoch svojské a potrebuje zvlášť prístup je ich mozog.

Intelektové nadanie ako také je neuroatypia - je to neurofyziologická odlišnosť na úrovni mozgu, ktorú je možné sledovať napríklad aj na magnetickej rezonancii. Tým pádom vieme povedať, že nadaní žiaci majú v istom smere odlišné fungovanie mozgu - mozog pracuje rýchlejšie a efektívnejšie.

  • A je na to jasný dôkaz. U nadaných jedincov je vyššie množstvo spojov medzi neurónmi. To znamená, že sieť prepojení je v mozgu hustejšia. Nadaní jedinci majú viac prepojení medzi jednotlivými oblasťami a na základe toho sa informácie presúvajú rýchlejšie a efektívnejšie.
  • S tým takisto súvisí aj zvýšená citlivosť. Magnetické rezonancie ukázali, že nadaní jedinci majú výraznejšie citové prežívanie.

"Nadaní mávajú výraznejšie citové prežívanie a emocionálne reakcie, viac vnímajú vnemy z okolia, viac premýšľajú, rýchlejšie jednajú. Žijú skrátka s omnoho vyššou intenzitou než bežná populácia ľudí. To môže byť prínosné, ale taktiež devastujúce, záleží na tom, či s takým potenciálom jeho nositelia vedia pracovať." (Stehlíková M., 2016. Život s vysokou inteligencí. Praha : Tiskárna v Ráji, s.r.o., PArdubice, 2016.25-26 s. ISBN 978-80-271-0101-6).


Odkomunikovať s dieťaťom informáciu, že je nadané?

Posledná veta v téme Mozog je veľmi podstatná - všetko záleží na tom, či vie nadaný so svojím potenciálom pracovať. Tak čo myslíte, aká je odpoveď?

Samozrejme, že ÁNO. Je to veľmi podstatná informácie ako pre rodiča, učiteľa tak aj pre samotného nadaného žiaka.

  • Pochopenie seba samého prináša veľkú úľavu a pozitívnu zmenu v správaní.
  • Pokiaľ nadaný žiak nevie, že je nadaný a čo to obnáša, tak svoje schopnosti berie ako negatívum, myslí si, že je divný. Nerozumie prečo nevie zapadnúť do kolektívu, je možné, že má iné záujmy, málo priateľov, často ho v mladom veku berú rovesníci za hlupáka, príp. je šikanovaný. Avšak, keď dieťa o nadaní vie a rozumie čo to znamená a rovnako rozumie, že ostatný to majú zase inak, vtedy je oveľa vyššia šanca, že charakteristiky, ktoré s nadaním súvisia, využije pozitívne.
  • Nebojte sa - je veľmi málo pravdepodobné, že nadané dieťa túto informáciu bude zneužívať. Nadaní jedinci zväčša skrývajú svoje schopnosti, nehovoria o svojom nadaní, neradi vynikajú. Je málo pravdepodobné, že by sa na základe tejto informácie chceli napríklad vyvyšovať nad ostatnými.
  • Táto informácia mu pomôže byť sebavedomejším v bežných situáciách.
  • Vďaka tejto vedomosti je pravdepodobnejšie, že si nájde priateľov (v dospievajúcom veku aj partnerov) sebe podobných a môže sa viac socializovať.
  • Ak si netrúfate vy sami, nájdite vo svojom okolí niekoho, kto to bude vedieť s dieťaťom príjemne odkomunikovať - aj v prípade psychológa je potrebné, aby problematiku nadaných poznal na veľmi dobrej úrovni.


Tamara Krčík Babjáková
špeciálna pedagogička

Ďalšie články

Prečítajte si viac zaujímavostí a informácií v oblasti intelektového nadania na našom blogu.

Empatia nadaných ako šiesty zmysel: Tieto deti cítia, že pani učiteľka je smutná

Autor: Anikó Mituchová, 3.11.2025 Existuje veľmi častý mýtus o intelektovo nadaných deťoch, že sú málo empatické. Možno vás prekvapí, ale je to presne naopak! Pojem empatie, ktorý psychológovia dnes tak často používajú, definuje schopnosť vycítiť, vnímať, pochopiť a dokonca aj intenzívne prežívať emocionálny stav druhého človeka. Vďaka empatii dokážeme s ľuďmi úprimne komunikovať, napojiť sa […]
Čítať ďalej

Spoveď mamy nadanej dcérky: Čo som si všimla v prvých mesiacoch po narodení (1.časť)

Autor: Anikó Mituchová Prvé mesiace života s nadaným bábätkom: Prečo nedokážem svoje dieťa uspať? Cesta k diagnostike mojej staršej dcéry bola pomerne dlhá a kľukatá. Rovno odpoviem na bežnú otázku rodičov: Má zmysel dať moje dieťa otestovať? Jednoznačne áno. Zmenilo to celý život našej mladej rodiny - a rozhodne k lepšiemu! Pridajte sa ku mne […]
Čítať ďalej

3 piliere intelektového nadania

Autor: Mgr. Natália Ganajová, pedagogička Intelektovo nadané deti vykazujú nadpriemerné schopnosti v oblasti myslenia, učenia sa, riešenia problémov, ale aj v oblasti kreativity či emotivity. Tieto schopnosti sa môžu prejaviť už v ranom veku, napr. v podobe včasného rozprávania, mimoriadneho záujmu o fakty, hlbokých otázok alebo netypicky kvalitnej pamäti. Sú ako rastliny s mimoriadne bohatým koreňovým systémom – potrebujú osobitnú […]
Čítať ďalej
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram