Podpor nás

10 neuveriteľných faktov o vysokej inteligencii

Autor: PhDr. PaedDr. Dušan Fábik, PhD., psychológ

1. Veľkosť mozgu a inteligencia

Viaceré neurologické štúdie z 21. storočia potvrdili vzťah medzi veľkosťou mozgu a inteligenciou (1-3). Ľudia s väčším objemom mozgu majú aj vyššiu pravdepodobnosť pre vysokú inteligenciu počas života. 

Nie je to však univerzálne pravidlo, stále ide len o pravdepodobnosť. Mozog Alberta Einsteina bol napríklad takmer o 200 gramov ľahší (1230 gramov) ako mozog bežného dospelého človeka (1400 gramov).

2. Vysoké IQ vedie k vysokému EQ

V širokej verejnosti je stále populárny mýtus, ktorý tvrdí, že ľudia s vysokou inteligenciou majú nízku emocionálnu či sociálnu inteligenciu. Exaktné výskumy však naznačujú, že vysoká inteligencia je spätá s adekvátnymi socio-emocionálnymi kompetenciami, vrátane stability osobnosti, zvládania stresu, empatie či sociálnej adaptácie (4,5). 

Mýtus sa rozšíril vďaka mnohým seriálom či filmom, kde je takmer pravidlom, že génius vždy oplýva nejakými excentrickými alebo narcistickými črtami, má problémy s empatiou alebo sociálnym vnímaním situácie. Vedecké poznanie však tieto interpretácie vôbec nepodporuje.

3. Rozdielne výsledky IQ testov

Pri opakovanom testovaní výšky Vášho IQ sa bude výsledok s najväčšou pravdepodobnosťou vždy trochu líšiť  (+- až 10 bodov). Na výsledok totiž vplýva použitý diagnostický nástroj, rovnako aj psychický a fyzický stav testovaného. 

Negatívne emočné rozpoloženie, úzkosť z testovania či oslabený fyzický stav, napr. pod vplyvom choroby či nedostatku spánku, môže zásadne znížiť výšku dosiahnutého výsledku. Naopak, primeraná regenerácia organizmu a dobrý fyzický stav, prispievajú aj k optimálnemu výsledku.

4. Inteligencia ako faktor úspechu

Výskumy zistili (6), že kombinácia vyššej inteligencie, svedomitosti a zvedavosti človeka, predpokladá vysoký výkon v rôznych sférach edukačnej a akademickej činnosti. Tieto komponenty nazvali „hungry mind“, teda niečo ako „hladná myseľ“.

Ukazuje sa tým, že inteligencia skutočne prispieva k úspechu v živote, no rovnako dôležité sú aj charakteristiky našej osobnosti - v tomto prípade svedomitosť a zvedavosť človeka.

5. IQ sa v priebehu života mení

Hoci výška IQ zostáva v priebehu života relatívne stabilná, rôzne životné okolnosti a životný štýl môžu meniť jej výšku, v pozitívnom aj negatívnom kontexte. Negatívne pôsobia najmä traumatické zážitky, tvrdá disciplína v rodinách alebo dlhodobé psychické ťažkosti. Pozitívne pôsobí intelektuálny životný štýl, kedy osoba každodenne vykonáva dostatočne náročné kognitívne operácie (napr. čítanie kníh, premýšľanie nad stanovenými problémami) a dokáže sa hlboko a sústredene ponoriť do najrôznejších intelektuálnych výziev (7).

6. Inteligencia je kvalita prepojení v mozgu

Mozog vysoko inteligentného človeka nie je odlišný v kvantitatívnych ukazovateľoch (napr. zapojenie viacerých oblastí mozgu, percento využívania mozgu), ale v neurálnej účinnosti. Mozog vysoko inteligentného človeka teda nepracuje viac, ale efektívnejšie.Zobrazovania mozgu (pomocou fMRI) napríklad ukázali, že vysoká inteligencia sa spája s efektívnejšími a robustnejšími nervovými vláknami medzi rôznymi oblasťami mozgu. Taktiež sa ukázalo, že u inteligentnejších jednotlivcov dochádza pri kognitívne náročných úlohách k nižšej spotrebe glukózy a kyslíka (8).

7. Inteligencia nie je automaticky aj tvorivosť

Existujú výskumy, ktoré preukázali pozitívny vzťah medzi výškou inteligencie a tvorivosťou. Vo všeobecnosti však treba povedať, že nejde o pevné pravidlo. Veľmi často nie sú vysoko inteligentné osoby nadmieru tvorivé. Vysokou tvorivosťou naopak disponujú veľmi často ľudia s bežnou alebo mierne nadpriemernou inteligenciou (4).

8. Vplyv alkoholu na inteligenciu

Pri nadmernom alkoholickom opojení, ktoré vytvára tzv. "okno" nejde o stratu pamäte či pokles intelektových schopností. V skutočnosti alkohol narúša schopnosť vytvárať nové dlhodobé spomienky (9).

9. Mentálne postihnutí géniovia

Existuje tzv. Savant syndróm. Títo ľudia majú intelektové schopnosti na úrovni mentálneho postihnutia, avšak v určitej oblasti prejavujú geniálne schopnosti, napr. majú výborné matematické myslenie, unikátnu pamäť alebo špecifické danosti pre výtvarné umenie. Najčastejšie sa vyskytuje u osôb postihnutých poruchou autistického spektra.

Reálnym príkladom osoby so Savant syndrómom je Kim Peek, ktorý bol inšpiráciou pre hlavnú postavu vo filme Rain Man (stvárnený Dustinom Hoffmanom). Kirk mal v bežnom živote obrovské ťažkosti s motorickými zručnosti či sociálnou inteligenciou, no disponoval neuveriteľnými kognitívnymi schopnosťami. Dokázal si zapamätať celé telefónne zoznamy či detailné informácie o histórií alebo športových štatistikách.

10. Prázdniny nepomáhajú inteligencii

Výška IQ sa u detí v priebehu letných mesiacov dočasne mierne znižuje (10). Rodičia však môžu byť pokojní. Výskumníci totiž uvádzajú, že po nástupe do školy sa výška IQ zase obnoví. Dočasný výpadok intelektuálnych schopností počas prázdnin spôsobuje s najväčšou pravdepodobnosťou menšie využívanie rôznych exekutívnych funkcií, ako je organizovanie či plánovanie.

Literatúra

  1. Cox, S. R., Ritchie, S. J., Fawns-Ritchie, C., Tucker-Drob, E. M., & Deary, I. J. (2019). Structural brain imaging correlates of general intelligence in UK Biobank. Intelligence, 76, 101376. https://doi.org/10.1016/j.intell.2019.101376
  2. Gignac, G. E., & Bates, T. C. (2017). Brain volume and intelligence: The moderating role of intelligence measurement quality. Intelligence, 64, 18–29. https://doi.org/10.1016/j.intell.2017.06.004
  3. Pietschnig, J., Penke, L., Wicherts, J. M., Zeiler, M., & Voracek, M. (2015). Meta-analysis of associations between human brain volume and intelligence differences: How strong are they and what do they mean?. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 57, 411–432. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2015.09.017
  4. Fábik, D. (2019). Psychológia intelektovo nadaných žiakov. EQUILIBRIA.
  5. Ogurlu, U. (2021). A meta-analytic review of emotional intelligence in gifted individuals: a multilevel analysis. Personality and Individual Differences, 171, Article 110503. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110503
  6. von Stumm, S., Hell, B., & Chamorro-Premuzic, T. (2011). The hungry mind: intellectual curiosity is the third pillar of academic performance. Perspectives on psychological science: a journal of the Association for Psychological Science, 6(6), 574–588. https://doi.org/10.1177/1745691611421204
  7. Wolf, M. (2020). Čtenáři, vrať se. Host.
  8. Haier, R. J., Siegel, B. V., Nuechterlein, K. H., Hazlett, E., Wu, J. C., Paek, J., Browning, H. L., & Buchsbaum, M. S. (1988). Cortical glucose metabolic rate correlates of abstract reasoning and attention studied with positron emission tomography. Intelligence, 12(2), 199–217. https://doi.org/10.1016/0160-2896(88)90016-5
  9. White A. M. (2003). What happened? Alcohol, memory blackouts, and the brain. Alcohol Research & Health: the Journal of the National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism27(2), 186–196. 
  10. Ceci, S. J., & Williams, W. M. (1997). Schooling, intelligence, and income. American Psychologist, 52(10), 1051–1058. https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.10.1051

Autor: Dušan Fábik

Ďalšie články

Prečítajte si viac zaujímavostí a informácií v oblasti intelektového nadania na našom blogu.

Empatia nadaných ako šiesty zmysel: Tieto deti cítia, že pani učiteľka je smutná

Autor: Anikó Mituchová, 3.11.2025 Existuje veľmi častý mýtus o intelektovo nadaných deťoch, že sú málo empatické. Možno vás prekvapí, ale je to presne naopak! Pojem empatie, ktorý psychológovia dnes tak často používajú, definuje schopnosť vycítiť, vnímať, pochopiť a dokonca aj intenzívne prežívať emocionálny stav druhého človeka. Vďaka empatii dokážeme s ľuďmi úprimne komunikovať, napojiť sa […]
Čítať ďalej

Spoveď mamy nadanej dcérky: Čo som si všimla v prvých mesiacoch po narodení (1.časť)

Autor: Anikó Mituchová Prvé mesiace života s nadaným bábätkom: Prečo nedokážem svoje dieťa uspať? Cesta k diagnostike mojej staršej dcéry bola pomerne dlhá a kľukatá. Rovno odpoviem na bežnú otázku rodičov: Má zmysel dať moje dieťa otestovať? Jednoznačne áno. Zmenilo to celý život našej mladej rodiny - a rozhodne k lepšiemu! Pridajte sa ku mne […]
Čítať ďalej

3 piliere intelektového nadania

Autor: Mgr. Natália Ganajová, pedagogička Intelektovo nadané deti vykazujú nadpriemerné schopnosti v oblasti myslenia, učenia sa, riešenia problémov, ale aj v oblasti kreativity či emotivity. Tieto schopnosti sa môžu prejaviť už v ranom veku, napr. v podobe včasného rozprávania, mimoriadneho záujmu o fakty, hlbokých otázok alebo netypicky kvalitnej pamäti. Sú ako rastliny s mimoriadne bohatým koreňovým systémom – potrebujú osobitnú […]
Čítať ďalej
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram