
Od mala bol šikovný, svojský a teraz už viete prečo – psychológ vám oznámil, že jeho IQ je v pásme veľmi vysokého nadpriemeru - IQ nad 130. Na vyšetrenie tohto typu sa dá do CPP dostať na odporúčanie školy alebo na žiadosť rodiča. Aj keď si škola alebo rodič nevšimli nadanie v dieťati a posielajú ho na vyšetrenie z iného dôvodu, častokrát psychológ preverí aj inteligenčný kvocient a prípadné nadanie odhalí.
Je viacero možností ako s touto novou informáciou vynaložiť v školskom prostredí. V tomto článku si ich rozpíšeme, poukážeme na ich výhody a povieme si o možnostiach vašich detí. Na úvod si dovolíme citovať zákon:
"Žiaci so všeobecným intelektovým nadaním sú žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami na základe diagnostiky vykonanej zariadením výchovnej prevencie a poradenstva." Zákon č.245/2008 Z. z.“
Či ste na vyšetrenie ku psychológovi išli na vlastnú žiadosť alebo na žiadosť školy, škola sa samozrejme o výsledku dozvedieť nemusí. Je na vás, ako sa rozhodnete.
Je mnoho rodičov, pre ktorých je táto informácia aktuálne nepodstatná a nepotrebujú ju zdieľať so školou. Pokiaľ je škola aktívna, vaše dieťa má zo školy radosť, je spokojné, nenudí sa, má mnoho aktivít v školskom a aj mimoškolskom prostredí, môže to byť pre vás možnosť.
Ak škola správne pracuje s intelektovo nadaným dieťaťom, nemá špecifický prístup len vo vzdelávacom procese, ale aj vo výchovnom. Ako vieme, naše deti sú špecifické ich zvedavosťou, niektoré veľmi ťažko znášajú kritiku, sú citlivé, niekedy drzé. Aby si škola vedela správne vysvetliť správanie dieťaťa a pracovať s ním spôsobom, ktorý by uľahčil priebeh výchovno-vzdelávacieho procesu pre obe strany, pokladáme za správne túto informáciu so školou zdieľať.
Nejdeme posudzovať čo je viac a čo menej vhodné, povieme si iba o možnostiach a prípadne najväčších výhodách a nevýhodách jednotlivých možností.
Škola pre mimoriadne nadané deti má ako každá iná možnosť vzdelávania svoje výhody aj nevýhody. Dieťa je viac stimulované, podporované a motivované, či už učiteľmi alebo rovesníkmi. To, že je medzi rovesníkmi s rovnakými záujmami a nadaním môže byť výhoda. Ďalšou výhodou môže byť menší počet detí v triede. Takéto školy sa aktuálne nachádzajú len v Bratislave.
Trieda pre nadané deti je v bežnej škole, avšak špeciálna trieda pre intelektovo nadaných žiakov ide podľa programu pre nadané deti. Výhodou tohto vzdelávania môže byť to, že má splnené vyššie vzdelávacie potreby, socializácia s podobnými vrstevníkmi a zároveň počas prestávok a školského klubu sa stretáva a spolupracuje aj s deťmi z bežných tried. Taktiež je v triedach menší počet detí.
Ďalšou možnosťou je, že vaše dieťa navštevuje bežnú školu, má svoj špeciálny výchovno-vzdelávací program v bežnej triede. V takom prípade môže mať vypracovaný individuálny vzdelávací program (ďalej IVP). V ňom sú zakomponované špecifické výchovné aj vzdelávacie potreby daného žiaka. Každý žiak má svoj špecifický IVP, ktorý sedí priamo naň. Takéto vzdelávanie je aktuálne na Slovensku u nadaných detí zrejme najbežnejšie.
Rovnako bežné je aj vzdelávanie dieťaťa bez špecifických postupov. Môže to byť z dôvodu, že škola o nadaní žiaka nevie, alebo možno aj vie ale nemá s nadanými žiakmi skúsenosti. Taktiež môže mať dieťa špecifický prístup od všímavého učiteľa, ale škola alebo rodič si nezakladá na špeciálnom výchovno-vzdelávacom prístupe.
Čo potrebujete na zabezpečenie ŠVVP v bežnej škole a čo je IVP?
Aby ste pre svoje dieťa mohli žiadať špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby, potrebujete mať správu zo psychologického vyšetrenia z CPP (centrum poradenstva a prevencie). Správy z iných zdrojov škola nemôže akceptovať.
IVP je niekoľkostranový dokument, ktorý má obsahovať presne určené body. Vzor IVP je jednoduché dohľadať na internete. IVP zostaví triedny učiteľ, príp. školský špeciálny pedagóg spoločne s ostatnými pedagógmi, ktorí vyučujú žiaka. Zákonný zástupca svojim podpisom súhlasí s bodmi a škola sa zaväzuje ich dodržiavať počas celého školského roka. IVP je vhodné aktualizovať začiatkom každého školského roka, príp. ak nastane závažná zmena tak aj počas školského roka.
Rovnako ako každé bežné dieťa, aj deti s intelektovým nadaním majú rôzne záujmy a hobby. Avšak, naše deti majú silnejšiu potrebu ich naplnenia a bádania. Nakoľko existuje viacero typov vzdelávania a nevieme nakoľko škola uspokojí záujmy a očakávania dieťaťa, odporúčame bohaté mimoškolské aktivity.
Tamara Krčík Babjáková
špeciálna pedagogička


