Podpor nás

Moje dieťa identifikoval psychológ ako nadané. Čo ďalej?

Autor: Mgr. Tamara Krčík Babjáková, špeciálna pedagogička

Od mala bol šikovný, svojský a teraz už viete prečo – psychológ  vám oznámil, že jeho IQ je v pásme veľmi vysokého nadpriemeru - IQ nad 130. Na vyšetrenie tohto typu sa dá do CPP dostať na odporúčanie školy alebo na žiadosť rodiča. Aj keď si škola alebo rodič nevšimli nadanie v dieťati a posielajú ho na vyšetrenie z iného dôvodu, častokrát psychológ preverí aj inteligenčný kvocient a prípadné nadanie odhalí.

Je viacero možností ako s touto novou informáciou vynaložiť v školskom prostredí. V tomto článku si ich rozpíšeme, poukážeme na ich výhody a povieme si o možnostiach vašich detí. Na úvod si dovolíme citovať zákon:

"Žiaci so všeobecným intelektovým nadaním sú žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami na základe diagnostiky vykonanej zariadením výchovnej prevencie a poradenstva." Zákon č.245/2008 Z. z.“

Povedať alebo nepovedať o tom v škole?

Či ste na vyšetrenie ku psychológovi išli na vlastnú žiadosť alebo na žiadosť školy, škola sa samozrejme o výsledku dozvedieť nemusí. Je na vás, ako sa rozhodnete.

  • Nie, nechcem o tom povedať škole.

Je mnoho rodičov, pre ktorých je táto informácia aktuálne nepodstatná a nepotrebujú ju zdieľať so školou. Pokiaľ je škola aktívna, vaše dieťa má zo školy radosť, je spokojné, nenudí sa, má mnoho aktivít v školskom a aj mimoškolskom prostredí, môže to byť pre vás možnosť.

  • Áno, chcem aby o tom vedeli.

Ak škola správne pracuje s intelektovo nadaným dieťaťom, nemá špecifický prístup len vo vzdelávacom procese, ale aj vo výchovnom. Ako vieme, naše deti sú špecifické ich zvedavosťou, niektoré veľmi ťažko znášajú kritiku, sú citlivé, niekedy drzé. Aby si škola vedela správne vysvetliť správanie dieťaťa a pracovať s ním spôsobom, ktorý by uľahčil priebeh výchovno-vzdelávacieho procesu pre obe strany, pokladáme za správne túto informáciu so školou zdieľať.

Aké možnosti vzdelávania má moje dieťa? 

Nejdeme posudzovať čo je viac a čo menej vhodné, povieme si iba o možnostiach a prípadne najväčších výhodách a nevýhodách jednotlivých možností.

  • Špeciálna škola - škola pre nadané deti

Škola pre mimoriadne nadané deti má ako každá iná možnosť vzdelávania svoje výhody aj nevýhody. Dieťa je viac stimulované, podporované a motivované, či už učiteľmi alebo rovesníkmi. To, že je medzi rovesníkmi s rovnakými záujmami a nadaním môže byť výhoda. Ďalšou výhodou môže byť menší počet detí v triede. Takéto školy sa aktuálne nachádzajú len v Bratislave.

  • Špeciálna trieda - trieda pre nadané deti

Trieda pre nadané deti je v bežnej škole, avšak špeciálna trieda pre intelektovo nadaných žiakov ide podľa programu pre nadané deti. Výhodou tohto vzdelávania môže byť to, že má splnené vyššie vzdelávacie potreby, socializácia s podobnými vrstevníkmi a zároveň počas prestávok a školského klubu sa stretáva a spolupracuje aj s deťmi z bežných tried. Taktiež je v triedach menší počet detí.

  • Bežná škola so ŠVVP (špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami)

Ďalšou možnosťou je, že vaše dieťa navštevuje bežnú školu, má svoj špeciálny výchovno-vzdelávací program v bežnej triede. V takom prípade môže mať vypracovaný individuálny vzdelávací program (ďalej IVP). V ňom sú zakomponované špecifické výchovné aj vzdelávacie potreby daného žiaka. Každý žiak má svoj špecifický IVP, ktorý sedí priamo naň. Takéto vzdelávanie je aktuálne na Slovensku u nadaných detí zrejme najbežnejšie.

  • Bežná škola bez ŠVVP

Rovnako bežné je aj vzdelávanie dieťaťa bez špecifických postupov. Môže to byť z dôvodu, že škola o nadaní žiaka nevie, alebo možno aj vie ale nemá s nadanými žiakmi skúsenosti. Taktiež môže mať dieťa špecifický prístup od všímavého učiteľa, ale škola alebo rodič si nezakladá na špeciálnom výchovno-vzdelávacom prístupe.

Čo potrebujete na zabezpečenie ŠVVP v bežnej škole a čo je IVP?

Aby ste pre svoje dieťa mohli žiadať špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby, potrebujete mať správu zo psychologického vyšetrenia z CPP (centrum poradenstva a prevencie). Správy z iných zdrojov škola nemôže akceptovať.

IVP je niekoľkostranový dokument, ktorý má obsahovať presne určené body. Vzor IVP je jednoduché dohľadať na internete. IVP zostaví triedny učiteľ, príp. školský špeciálny pedagóg spoločne s ostatnými pedagógmi, ktorí vyučujú žiaka. Zákonný zástupca svojim podpisom súhlasí s bodmi a škola sa zaväzuje ich dodržiavať počas celého školského roka. IVP je vhodné aktualizovať začiatkom každého školského roka, príp. ak nastane závažná zmena tak aj počas školského roka.

Čo ďalšie môžem ako rodič urobiť?

Rovnako ako každé bežné dieťa, aj deti s intelektovým nadaním majú rôzne záujmy a hobby. Avšak, naše deti majú silnejšiu potrebu ich naplnenia a bádania. Nakoľko existuje viacero typov vzdelávania a nevieme nakoľko škola uspokojí záujmy a očakávania dieťaťa, odporúčame bohaté mimoškolské aktivity.



Tamara Krčík Babjáková
špeciálna pedagogička 

Ďalšie články

Prečítajte si viac zaujímavostí a informácií v oblasti intelektového nadania na našom blogu.

Empatia nadaných ako šiesty zmysel: Tieto deti cítia, že pani učiteľka je smutná

Autor: Anikó Mituchová, 3.11.2025 Existuje veľmi častý mýtus o intelektovo nadaných deťoch, že sú málo empatické. Možno vás prekvapí, ale je to presne naopak! Pojem empatie, ktorý psychológovia dnes tak často používajú, definuje schopnosť vycítiť, vnímať, pochopiť a dokonca aj intenzívne prežívať emocionálny stav druhého človeka. Vďaka empatii dokážeme s ľuďmi úprimne komunikovať, napojiť sa […]
Čítať ďalej

Spoveď mamy nadanej dcérky: Čo som si všimla v prvých mesiacoch po narodení (1.časť)

Autor: Anikó Mituchová Prvé mesiace života s nadaným bábätkom: Prečo nedokážem svoje dieťa uspať? Cesta k diagnostike mojej staršej dcéry bola pomerne dlhá a kľukatá. Rovno odpoviem na bežnú otázku rodičov: Má zmysel dať moje dieťa otestovať? Jednoznačne áno. Zmenilo to celý život našej mladej rodiny - a rozhodne k lepšiemu! Pridajte sa ku mne […]
Čítať ďalej

3 piliere intelektového nadania

Autor: Mgr. Natália Ganajová, pedagogička Intelektovo nadané deti vykazujú nadpriemerné schopnosti v oblasti myslenia, učenia sa, riešenia problémov, ale aj v oblasti kreativity či emotivity. Tieto schopnosti sa môžu prejaviť už v ranom veku, napr. v podobe včasného rozprávania, mimoriadneho záujmu o fakty, hlbokých otázok alebo netypicky kvalitnej pamäti. Sú ako rastliny s mimoriadne bohatým koreňovým systémom – potrebujú osobitnú […]
Čítať ďalej
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram